La Evaluación del Desempeño Docente desde la perspectiva del docente y de los administradores del proceso

La evaluación es el principal elemento para mejorar el quehacer docente

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46589/rdiasf.vi35.402

Keywords:

Evaluación, docentes, desempeño

Abstract

This project stems from the educational research line of the Technological Institute of Tepic, called Academic Management, which is aligned to the institutional objectives and indicators, and created to strengthen the competencies of the teaching profile of the National Technological Institute of Mexico. Like all research, its results must be disseminated, both within the campus and abroad, it will even be delivered to the general direction of the National Technology of Mexico for its knowledge, with the aim that the results obtained are known at the central level, They contain objective information, and evidence of the analysis of the Teacher Performance Evaluation instrument, an instrument used to evaluate the teachers of the 126 Federal Technological Institutes and 122 Decentralized Technological Institutes of the country, all assigned to the National Technological Institute of Mexico (TecNM). With this research project, it is expected to contribute to the continuous improvement of the educational process, for this reason it is important that the opinion of the teacher as subject evaluated is incorporated into this process, as well as the administrators of the process, to incorporate their perspective and generate proposals for improvement in the future either in the instruments, processes of the evaluation system, mechanisms or the process in general. As mentioned above, the second stage of a first project already concluded is presented at the Technological Institute of Tepic, an educational establishment considered for the sampling and study population of this project; With this, not only the perception of the students is counted on, the opinion of the teacher and the administrators of the process is also considered for future projects and improvements.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gobierno de la Republica. (2019). Anexo XVIII-1 Anexos al Plan Nacional de Desarrollo 2019- 2024. Gaceta Parlamentaria, XXII(5266). Retrieved from http://gaceta.diputados.gob.mx/PDF/64/2019/abr/20190430-XVIII-1.pdf

Gómez López, L. F., & Valdés, M. G. (2019). La evaluación del desempeño docente en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2). https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.255 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.255

PTA Tecnm. (n.d.). Programa_de_Trabajo_Anual_2019_del_TecNM.pdf. Tejedor, F. J. (2012). Valuación del. 5.

Arámburo Vizcarra, Vicente, & Luna Serrano, Edna. (2013). La influencia de las características, profesor y del curso en los puntajes de evaluación docente. Revista mexicana de investigación educativa, 18(58), 949-968. Recuperado el 28 de octubre de 2017, de

http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662013000300012&lng=es&tlng=es.

Certo, S. (1994). Administración Moderna. México. Editorial Pearson.

Chiavenato, I. (2000). Administración de Recursos Humanos. Colombia. Mc Graw-Hill Interamericana, S.A.

Chiavenato, I. (2009). Gestión del talento humano. México. Editorial McGraw-Hill.

Cortés, E., & Campos, M., & Moreno, M. (2014). Priorización de las dimensiones de evaluación al desempeño docente por el estudiante, en tres áreas del conocimiento. Formación Universitaria, 7 (2), 3-10. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062014000200002

Dirección General de Educación Superior Tecnológica. (2006). Manual de los procesos de evaluación del desempeño docente y del ingreso de aspirantes a la Educación Superior Tecnológica. Recuperado de: http://www.itpachuca.edu.mx

______ (2012). Modelo Educativo para el Siglo XXI. Formación y Desarrollo de Competencias profesionales. Recuperado de http://tecnm.mx/modeloeducativo.pdf

______ (2013). Evaluación Docente con enfoque en Competencias. Recuperado de: http://tecnm.mx/docencia/evaluaciondocente

Fernández, D. J. y otros (2006), Modelos de Calidad, en la dirección escolar ante los retos del siglo XXI, Ed. Síntesis.

García, María. (2001) “La importancia de la evaluación del desempeño”. Revista proyecciones. Año 2 Número 9.

García, T., Espinoza, S.y Sandoval, B. (2017). Capacitación Docente del Instituto Tecnológico de Tepic y la Relación con la Evaluación y Desempeño. Coloquio de investigación multidisciplinaria Journal CIM. Volumen 5, número 2.

Gobierno de la República. (2013). Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018. México, D. F. Recuperado de: http://tecnm.mx/informacion/documentos-del-snest

Juárez, O. (2014). Administración de la compensación, sueldos, salarios, incentivos y prestaciones. México. Grupo Editorial Patria, S. A. de C. V.

Martínez, Chairez, G., & Guevara, Araiza, A., & Valles, Ornelas, M. (2016). El desempeño docente y la calidad educativa. Ra Ximhai, 12 (6), 123-134. DOI: https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.06.gm

Robalino, M. (2005). ¿Actor o protagonista? Dilemas y responsabilidades sociales de la profesión docente. En OREALC/UNESCO Editor. Protagonismo docente. En el cambio educativo. Revista Prelac N°1. (6-23). Santiago: AMF

Romo Martínez, J. (2013). Evaluación Comprehensiva del Desempeño Docente. Conciencia Tecnológica, (46), 52-55.

Rueda, M., Elizalde, L. y Torquemada, A. (2003, julio-septiembre). La evaluación de la Docencia en las universidades mexicanas. Revista de la Educación Superior 127, 71- 77.

Tecnológico Nacional de México. (2015). Instrumento de la Evaluación Departamental. Recuperado de: http://tecnm.mx/docencia/evaluaciondocente.

______(2014) Programa Institucional de Innovación y Desarrollo 2013-2018. México. Werther, William B. (2000). Administración de Personal y Recursos Humanos. México. Editorial McGraw-Hill

Published

2021-06-21

How to Cite

Espinoza Morales, S., Villa Arias, C. ., & Sandoval González, B. . (2021). La Evaluación del Desempeño Docente desde la perspectiva del docente y de los administradores del proceso : La evaluación es el principal elemento para mejorar el quehacer docente. Revista De Investigación Académica Sin Frontera: Facultad Interdisciplinaria De Ciencias Económicas Administrativas - Departamento De Ciencias Económico Administrativas-Campus Navojoa, (35). https://doi.org/10.46589/rdiasf.vi35.402

Issue

Section

Artículos

Metrics

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.