Structural model of innovation competencies in Latin America. Evidence in Mexico, Colombia and Bolivia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46589/rdiasf.vi36.426

Keywords:

Competences for innovation, Latin America, Modeling with Structural Equations

Abstract

The objective of this research is to determine how individual and interpersonal innovation competencies influence networking within the Latin American context. A quantitative and correlational investigation was carried out and, in addition, a structural model was elaborated through the SmartPLS program. Here, through a sample made up of 153 participants from Mexico (n = 40), Bolivia (n = 85) and Colombia (n = 28), it was found that only interpersonal innovation competence has a positive and significant impact on the creation of networks. In conclusion, the contribution of this document shows that the development of innovation in a collectivist region such as Latin America requires a cultural interpretation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asociación Americana de Psicología ([APA], 2010). APA. Diccionario Conciso de Psicología. Manual Moderno.

Aznar M., L. E., Montero F, B., Pérez P., M. J., Watts, F., García C., A., Marin G., J. A. (2015). De proyecto INCODE a FINCODA: Utilización del Barómetro INCODE en Alumnos Universitarios y Empleados con Competencias de Innovación: En In-Red – Congreso de Innovación Educativa y Docencia. DOI: https://doi.org/10.4995/INRED2015.2015.1620

Banco Interamericano para el Desarrollo ([BID], 2010). Science, Technology, and Innovation in Latin America and the Caribbean. A Statistical Compendium of Indicators. Inter-American Development Bank.

Barney, J. B. (1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 17, 99-120. DOI: https://doi.org/10.1177/014920639101700108

Barney, J., Wright, M., & Ketchen, D. (2001). The Resource-Based View of the Firm: Ten Years After 1991. Journal of Management, 27, 625-641. https://doi.org/10.1177/014920630102700601 DOI: https://doi.org/10.1177/014920630102700601

Bueno-CIC. (2003). Modelo Intellectus: Medición y Gestión del Capital Intelectual. DICREA Creaciones Gráficas.

Cameron, K.S. y Quinn, R.E. (2006). Diagnosing and Changing Organizational Culture (4ta ed.). JosseyBass.

Corsi, C., Prencipe, A., & Capriotti, A. (2019). Linking Organizational Innovation, Firm Glowth and Firm Size. Management Research, 17(1), 24-49. https://doi.org/10.1108/CMS-09-2018-0676 DOI: https://doi.org/10.1108/MRJIAM-06-2017-0760

Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (4th ed.). SAGE Publications Inc.

Dávila, C. (2001). Teorías Organizacionales y Administración (2da ed.). McGraw-Hill

Drucker, P. F. (1985). Innovation and entrepreneurship. Practice and principles. Harper & Row Publisher.

Evan, W. M. (1967). La Órbita de la Organización: Hacia una Teoría de las Relaciones Interorganizacionales. OMEBA.

Fayol, H. (1975). Administración Industrial y General (20 ed). Herrero Hermanos. Field, A. (2009). Discovering Statistics (3ª Ed.). Sage Publications Ltd

Fierro-Moreno, E., & Mercado-Salgado, P. (2012). La Innovación Organizativa y sus Predictores Desde la Teoría de Recursos y Capacidades. Administración y Organizaciones. 15(28), 93-115. https://rayo.xoc.uam.mx/index.php/Rayo/article/view/139

Global Entrepreneurship Monitor (GEM). Global Report 2017/18. Global Entrepreneurship Research Association (GERA) (2018)

Hair, J. F., Black, W.C., Barbin, B., & Anderson, R. (2014). Multivariate Data Analysis (7ª ed.), 601-622; 197-199. Pearson.

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación (4a ed). McGraw Hill.

Ho, R. (2006). Handbook of Univariate and Multivariate Data Analysis with IBM SPSS (1ª ed.). Chapman and Hall/CRC DOI: https://doi.org/10.1201/9781420011111

Hofstede, G., y Hofstede, G.J. (2005) Cultures and Organizations: Software of the Mind, Revised and Expanded (2ª Ed.), McGraw-Hill.

Madrigal, B. E., Núñez, M. A., Madrigal, R. y Arechavala, R. (2019). Innovative Ability Mission of the Enterprising University. Journal of Humanities, Arts and Social Science, 3(2), 32-42. DOI:10.26855/jhass.2019.09.001 DOI: https://doi.org/10.26855/jhass.2019.09.001

Madrigal, B.E. y Núñez, M.A. (2020). Emprendimiento e Innovación en la 4ta revolución industrial. McGraw-Hill.

Martínez, M. y Fierro, E. (2018). Aplicación de la Técnica PLS-SEM en la Gestión del Conocimiento: un Enfoque Técnico Práctico. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 130–164. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.336 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.336

McClelland, D. (1961). The Achievement Society. Van Nostrand. DOI: https://doi.org/10.1037/14359-000

Muñoz-Osuna, F. O., Medina-Rivilla, A., & Guillén-Lúgigo, M. (2016). Jerarquización de Competencias Genéricas Basadas en las Percepciones de Docentes Universitarios. Educación Química, 27(2), 126-132 https://doi.org/10.1016/j.eq.2015.11.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.eq.2015.11.002

Ochoa-Díaz, H., Ríos-Millán, A. M., & Solano-Castillo, N. (2019). La Innovación como Competencia Central en la Internacionalización de las Firmas Latinoamericanas: El Proceso de Bico Internacional, Empresa del Grupo Carvajal S.A. Estudios Gerenciales, 27(119), 13-32. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(11)70155-3 DOI: https://doi.org/10.1016/S0123-5923(11)70155-3

Olivares-Olivares, S. L., Adame-Torres, E., Avila-Palet, J. E., Turrubiates-Corolla, M. L., López-Cabrera, M. V., & Valdez-García, J. E. (2019). Valor Percibido de una Experiencia de Inmersión Educativa para el Desarrollo de Competencias Transversales: Semana i. Educación Médica, 20(2), 93-99. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.04.015 DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.04.015

Provan, K. G., & Milward, H. B. (1995). A Preliminary Theory of Interorganizational Network Effectiveness: A Comparative Study of Four Community Mental Health Systems. Administrative Science Quarterly, 40(1),1-33. https://doi.org/10.2307/2393698 DOI: https://doi.org/10.2307/2393698

Rangel-Torrijo, H. (2015). Metodologías para la Innovación Curricular Universitaria Basada en el Desarrollo de Competencias Oscar Corvalán, Jacques Tardif y Patricio Moreno (Coordinadores) (2013) México, ANUIES. Perfiles Educativos, 37(147), 228-234. https://doi.org/10.1016/j.pe.2015.11.003 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2015.147.47433

Ringle, C.M., Wende, S. y Becker, J.M. (2015). SmartPLS 3. SmartPLS GmbH, Boenningstedt,

Rochina, M., & Rodriguez, J. (2019). Innovation Drivers in Ecuadorian Manufacturing. Managemenet Research, 17(4), 510-539. https://doi.org/10.1108/MRJIAM-11-2018-0886 DOI: https://doi.org/10.1108/MRJIAM-11-2018-0886

Schumpeter, J. (1994). The Theory of Economic Development. Oxford University Press

Schumpeter, J. A. (1934). The Theory of Economic Development. Harvard University Press. Taylor, F. (1975). Principios de la Administración Científica (20a ed.). Herrero Hermanos.

Watts, F., García-Carbonell, A., & Andreu-Andrés, M. Á. (eds.). (2013). Innovation Competencies Development, INCODE Barometer and User Guide. Turku University of Applied Sciences

Weber, M. (1992). Economía y Sociedad. Fondo de Cultura Económica. Cd. de Méxoco.

Published

2021-11-01

How to Cite

Gómez Álvarez, P. ., Núñez Ramírez, M. ., & Esparza García, I. . (2021). Structural model of innovation competencies in Latin America. Evidence in Mexico, Colombia and Bolivia. Revista De Investigación Académica Sin Frontera: Facultad Interdisciplinaria De Ciencias Económicas Administrativas - Departamento De Ciencias Económico Administrativas-Campus Navojoa, (36). https://doi.org/10.46589/rdiasf.vi36.426

Issue

Section

Artículos

Metrics

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.