Influence of the internet and social networks on the buying behavior of university students
DOI:
https://doi.org/10.46589/rdiasf.vi36.391Keywords:
shopping, consumer, social media, college student.Abstract
Social networks have acquired great popularity in the last decade, since it is the main means of communication among young people, it is increasingly common for consumers to take into consideration information obtained from social networks when making a purchase since The interaction that is generated through these media allows the sharing of experiences, information and perceptions, the objective of this study is to determine the level of influence of the internet and social networks on the consumer behavior of the university student to base their purchasing decisions. Based on a measurement instrument composed of three dimensions of analysis: elements that influence the decision to buy online, influence of social networks in the decision to consume goods and services and level of satisfaction with online purchases.
Downloads
References
Arce, Diego. Importancia de las redes sociales en las PYMES Caso Práctico: Alimerka en Asturias [Tesis de Grado]. Universidad de Valladolid (Segovia). https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/24855/TFG-N.%20755.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Flores Lagla G.A., Chancusig Chisag J.C., Cadena Moreano J.A., Guaypatín Pico O.A., Montaluisa Pulloquinga R. H. (2017). La influencia de las redes sociales en los estudiantes universitarios. Revista Boletin Redipe, 6(4) 56-65. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/224
Hernández P., Moneada G., Chacon L.. Dallos J. y Ruiz C (2012). Nativos digitales: aproximación a los patrones de consumo y hábitos de uso de internet, videojuegos y celulares. Revista Educación y Pedagogía, 24(62), 145-156. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/14200/12543
Hernández Sampieri R., Fernández Collado C. y Baptista Lucio M. (2013). Metodología de la investigación. Editorial Mc Graw Hill
Hernández, M. (9 de septiembre de 2020). En tres meses aumentó 90% el uso de aplicaciones de compras en México. Forbes México. https://www.forbes.com.mx/tecnologia-3-meses-aumento-90-uso-apps-de-compras-mexico/#:~:text=10%3A50%20am-,En%20tres%20meses%20aument%C3%B3%2090%25%20el%20uso,aplicaciones%20de%20compras%20en%20M%C3%A9xico%text=En%20solo%20tres%20meses%2C%20de,de%20comercio%20electr%C3%B3nico%20en%20general
Instituto Nacional de Estadística Geografía e Informática (2019). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares. México: INEGI.
Linares, Jonathan. Influencia de las redes sociales en el comportamiento de compras por internet. [Tesis de Grado]. Universidad de Carabobo. http://mriuc.bc.uc.edu.ve/bitstream/handle/123456789/1010/jlinares.pdf?sequence=4
López O., Beltrán C., Morales R., Cavero O (2018). Estrategias de marketing digital por medio de redes sociales en el contexto de las PYMES del Ecuador. Revista de divulgación científica de la Universidad Tecnológica Indo américa, 7(2), 39-56. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v7i2.167 DOI: https://doi.org/10.33210/ca.v7i2.167
Mercado K., Pérez C., Castro L. y Macías A. (2019). Estudio Cualitativo sobre el Comportamiento del Consumidor en las Compras en Línea. Scielo, 30/1. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000100109 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07642019000100109
Paredes, Johanna. Hábitos de compra de productos a través de internet en Guayaquil [Tesis Administración de Empresas]. Universidad Politécnica Salesiana. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/12797/1/UPS-GT001710.pdf
Pérez, Emily (2017). La influencia de las redes sociales en los cambios de comportamiento del consumidor colombiano [Ensayo Trabajo de Grado] Universidad Militar Nueva Granada. https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/13943/
Ramos M. (23 de febrero de 2021). Uso de redes sociales en México: 100 millones acceden al social media. Marketing4ecommerce. https://marketing4ecommerce.mx/uso-de-redes-sociales-en-mexico/#:~:text=As%C3%AD%20es%20el%20uso%20de,diversas%20plataformas%20de%20social%20media.
Soutullo Sara (2019). El nuevo consumidor offline. El uso de la tecnología para mejorar la experiencia del consumidor en la compra de moda [Tesis de Grado, Universidad Pontifica Comillas]. https://repositorio.comillas.edu/xmlui/bitstream/handle/11531/28529/Sara%20Soutullo%20FernAndez.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Mtra. Marisol Galaviz Zamora , Dra. Cecilia Aurora Murillo Félix, Mtra. Priscilia Rossel Amarillas Ibarra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.