MANUFACTURE OF A DIE PROTOTYPE FOR DIDACTIC PURPOSES IN MECHATRONIC ENGINEERING
DOI:
https://doi.org/10.46589/rdiasf.vi33.341Keywords:
Prototype, didactic, dieAbstract
The objective of this research is to manufacture a prototype of a teaching die for the specialty of precision mechanical design in mechatronic engineering, in order to achieve the skills required in unit two, regarding dies. The methodology used consists of five stages: 1. Definition of the preliminary conditions. 2. Theoretical calculations for die design. 3. Design, modeling and assembly using computer-aided software (CAD) of the parts that make up the die. 4. Validation with simulation of finite element analysis (AEF). 5. Manufacture of parts and physical assembly of the die. A functional prototype was obtained with which the teacher and student can perform calculations, designs and CAD models, AEF analysis of the static and fatigue type, manufacture of rapid prototypes using 3D printing, the identification of the parts that make up a die and their functioning. The advantage of this prototype, compared to metal die-cutting machines, is its low cost of production and manufacturing, it does not require expensive and specialized machinery for manufacturing, specific designs can be made by the students and its subsequent manufacture within the laboratories of the Technological Institute of Hermosillo.
Downloads
References
Aguayo, S. (2014). El conformado en frío por embutición en la industria conservera (Tésis de grado). Universidad del Bío-Bío, Chile.
Almattar, T. (2019). Learn Solidworks 2020 (1ª ed.). PACKT PUBLISHING LIMITED.
Almeida, P. (2017). Ferramentaria de Corte, Dobra e Repuxo: Fundamentos técnicos, cálculos, máquinas e materiais utilizados (1ª ed.). Saraiva.
Archuleta, M. (2015). Diseño y manufactura de un troquel de corte con fines didácticos (Tésis de grado). Universidad Autónoma de México, Ciudad de México.
Basco, A., Beliz, G., Coatz, D., & Garnero, P. (2018). Industria 4.0: Fabricando el Futuro (1ª ed., p. 27). Unión Industrial Argentina. DOI: https://doi.org/10.18235/0001229
Boljanovic, V. & Paquin, J. (2006). Die design fundamentals (3rd ed.). Industrial Press Inc.
Cabrera, J., Sánchez, I., Medina, F., & Arias, J. (2017). Prototipo de guía didáctica para la enseñanza – aprendizaje de la Física en ingeniería mediada por herramientas digitales disponibles en la web –Uso de simuladores. 4To Congreso Internacional Amitic 2017, 132-141.
Chávez, R., Villaseñor, J., & Bracamontes, H. (2019). Prototipo didáctico de control de motores de inducción trifásicos. Pistas Educativas, 41(134), 928-943.
Estrada, R., Rodríguez, J., Lengarán, Y., & Campos, S. (2017). Mitigation of the collapse of asbestos cement light covers by hurricane winds. Informes De La Construcción, 69(547).
Ginjaume, A., & Torre, F. (2005). Ejecución de procesos de mecanizado, conformado y montaje (2ª ed., p. 430). Cengage Learning Paraninfo.
Gutiérrez-Rodríguez, C. (2018). Fortalecimiento de las competencias de interpretación y solución de problemas mediante un entorno virtual de aprendizaje. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 8 (2), 279-293. DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n2.2018.7170
Murakami, Y., & Miller, K. J. (2005). "What is fatigue damage? A view point from the observation of low cycle fatigue process". International Journal of Fatigue. 27 (8): 991–1005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijfatigue.2004.10.009
Niño, J., & Fernández, F. (2019). Una mirada a la enseñanza de conceptos científicos y tecnológicos a través del material didáctico utilizado. Revista Espacios, 4(15), 4.
Planchard, D. (2020). SolidWorks 2020 tutorial (1ª ed.). SDC Publications.
Rodríguez-Cepeda, R. (2016). Aprendizaje de conceptos químicos: una visión desde los trabajos prácticos y los estilos de aprendizaje. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (1), 63-76. DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n1.2016.4403
Sierra, M., Adame, J., Pantoja, L., & Valvantín, A. (2019). Diseño y construcción de un prototipo mecánico para pruebas de compresión de materiales poliméricos. Jóvenes En La Ciencia, 5, 1-5.
Solano-Villanueva, C. A., Casas-Díaz, J. F., & Guevara-Bolaños, J. C. (2015). Aplicación móvil de realidad aumentada para la enseñanza de la clasificación de los seres vivos a niños de tercer grado. Ingeniería, 20 (1), 101-105. DOI: https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.reving.2015.1.a05
Solidworks. (2018 a). Realizar análisis estático. Help.solidworks.com. Revisado el 10 Enero 2020, http://help.solidworks.com/2018/spanish/SolidWorks/cworks/t_Performing_Static_Analysis.htm
Solidworks. (2018 b). Componentes de deformación unitaria. Help.solidworks.com. Revisado 10 enero 2020, en http://help.solidworks.com/2018/spanish/solidworks/cworks/c_strain_components.htm
Solidworks. (2018 c). Criterio de máxima tensión de von Mises. Help.solidworks.com. Revisado 10 enero 2020, en http://help.solidworks.com/2018/spanish/solidworks/cworks/r_maximum_von_mises_stress_criterion.h tm
Solidworks. (2018 d). Tensión y deformación unitaria. Help.solidworks.com. Revisado 10 enero 2020, en http://help.solidworks.com/2018/spanish/solidworks/cworks/c_stress_strain.htm
Solidworks. (2018 e). Análisis de fatiga. Help.solidworks.com. Revisado el 12 enero 2020, http://help.solidworks.com/2018/spanish/SolidWorks/cworks/HelpViewerDS.aspx?version=2018&prod=SolidWorks&lang=spanish&path=cworks/c_Fatigue_Analysis.htm&id=fa6b437f9cf64414b346382a 92c934a9
Solidworks. (2018 f). Realizar análisis de fatiga. Help.solidworks.com. Revisado 12 enero 2020, http://help.solidworks.com/2018/spanish/SolidWorks/cworks/t_Performing_Fatigue_Analysis.htm
Solidworks. (2018 g). Teoría del daño acumulativo. Revisado 12 enero 2020, http://help.solidworks.com/2018/spanish/SolidWorks/cworks/c_Theory_of_Cumulative_Damage.htm
Solidworks. (2018 h). Malla sólida. Help.solidworks.com. Revisado 16 marzo 2020, http://help.solidworks.com/2018/spanish/SolidWorks/cworks/c_Solid_Mesh.htm?verRedirect=1
Tangarife-Chalarca, D. (2013). Desarrollo de una aplicación web para el montaje de una mesa quirúrgica en el área de traumatología. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 4 (1), 32-44. DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.2124
Tecnológico Nacional de México. (2015). Manual de Lineamientos Académico- Administrativos del Tecnológico Nacional de México. (2ª edición). TecNM.
Tran, P. (2020). Solidworks 2020 Advanced Techniques (1ª ed.). SDC Publications.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 ELIEL EDUARDO MONTIJO-VALENZUELA; SAUL DANIEL DURAN-JIMENEZ ; LUIS ALBERTO ALTAMIRANO-RÍOS, JOSÉ ISAEL PÉREZ-GÓMEZ, OSCAR SALMÓN-AROCHI
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.