IMPLICATIONS OF CURRICULAR FLEXIBILITY IN THE LAW EDUCATIONAL PROGRAM. A CASE STUDY

Authors

  • María del Rosario Molina González
  • María de Jesús Camargo Pacheco
  • María Teresa Gaxiola Sánchez
  • Alan Amaury Hamed Salazar

DOI:

https://doi.org/10.46589/rdiasf.v0i31.276

Keywords:

Modelo curricular, Competencias, Flexibilidad, Programa educativo de derecho, Universidad de Sonora

Abstract

Since its last reform, the Law Degree program has been redesigned under a competency model, differentiated into generic or transversal competences and specific to the legal profession; Thus, the educational program includes flexibility with the skills of knowing, doing, being, adaptable to the conditions of employability, comprehensive training for the management of knowledge, its adaptability, decision-making based on contexts, and their permeability in the scenarios offered by the knowledge society. Structurally, in the curricular mesh of the law program, this flexibility was applied, eliminating as much as possible the apparent "locks" of serialization of subjects, eliminating the requirements.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arriaga Álvarez, E. G. (2006). Reseña de "Flexibilidad académica y curricular en las instituciones de educación superior" de René Pedroza Flores y Bernardino García Briceño. Tiempo de Educar, vol. 7, núm. 13, pp. 147-157.

Departamento de Derecho, Universidad de Sonora. (10 de Diciembre de 2009). Propuesta de adecuaciones al Plan de Estudios 2004-2. Obtenido de http://www.derecho.uson.mx/wp-content/uploads/2013/04/3_ADECUACIONES_AL_PLAN_DE_ESTUDIOS_2009.pdf

Díaz Villa, M. (2006). Introducción al estudio de la competencia. Competencia y educación. En R. (. Pedroza Flores, Flexibilidad y competencias profesionales en las universidades iberoamericanas. México: Pomares.

Dirección de Servicios Estudiantiles de la Universidad de Sonora. (2018). Prácticas profesionales. Hermosillo, Sonora: Universidad de Sonora. Obtenido de https://dise.unison.mx/practicasprofesionales.html

Dirección General de Educación Superior para Profesionales de la Educación. (2017). Plan de Estudios. Flexibilidad curricular. México: Secretaria de Educación Pública. Obtenido de http://www.dgespe.sep.gob.mx/reforma_curricular/planes/lepri/plan_de_estudios/flexibilidad_curricular

Dirección General de Educación Superior para Profesionales de la Educación. (2017). Secretaría de educación pública. Obtenido de http://www.dgespe.sep.gob.mx/reforma_curricular/planes/lepri/plan_de_estudios/flexibilidad_curricular

División de Ciencias Sociales. (30 de abril de 2004). Plan de estudios de la Licenciatura en Derecho. Obtenido de http://www.derecho.uson.mx/wp-content/uploads/2013/04/1_PLAN_DE_ESTUDIOS_EN_ORIGEN.pdf

Farfán García, M. d., Navarrete Sánchez, E., & Villalobos Monrroy, G. (2011). La flexibilidad de la organización universitaria. Un recorrido por el mundo. Cuadernos de Educación, año IX, número 9, 193-207.

Laval, C. (2004). La escuela no es una empresa. El ataque neoliberal a la enseñanza pública. Barcelona, España: Paidós.

Malagón Plata, L. A. (2004). Universidad y Sociedad, pertinencia y educación superior. Bogotá, Colombia: Editorial Alma Mater Magisterio.

Universidad de Sonora . (2015). Lineamientos Generales para un Modelo Curricular. Hermosillo, Sonora: Universidad de Sonora .

Universidad de Sonora. (6 de 04 de 2013). Plan de estudios de la licenciatura en derecho. Obtenido de Funciones que desempeña un Licenciado en Derecho y que guiaron la planeación curricular : http://www.derecho.uson.mx/wp-content/uploads/2013/04/6_FUNCIONES_QUE_DESEMPENARAN.pdf

Universidad de Sonora. (2018). Modelo Educativo 2030 Universidad de Sonora. Hermosillo, Sonora: Universidad de Sonora.

Vargas Leyva, M. R. (2008). Diseño curricular por competencias . México: ANFEI.

Published

2019-12-31

How to Cite

Molina González, M. del R., Camargo Pacheco, M. de J., Gaxiola Sánchez, M. T., & Hamed Salazar, A. A. (2019). IMPLICATIONS OF CURRICULAR FLEXIBILITY IN THE LAW EDUCATIONAL PROGRAM. A CASE STUDY. Revista De Investigación Académica Sin Frontera: Facultad Interdisciplinaria De Ciencias Económicas Administrativas - Departamento De Ciencias Económico Administrativas-Campus Navojoa, (31), 41. https://doi.org/10.46589/rdiasf.v0i31.276

Issue

Section

Artículos

Metrics

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.