Level of financial education as an influence on making debt decisions in the use of credit cards in Navojoa, Sonora

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46589/rdiasf.vi36.400

Keywords:

Educación financiera, endeudamiento, tarjetas de crédito.

Abstract

The object of study of this research was to analyze the level of financial education of the inhabitants of the city of Navojoa, Sonora and its influence on making decisions about debt in credit cards, by applying an instrument of 19 questions, divided in three categories, which measures the level of financial education, the level of indebtedness, the use and knowledge of credit cards and the relationship between them, to a sample of 661 subjects. The results obtained showed that the people surveyed have a medium level of financial education and debt, and a medium-high level of use and knowledge of credit cards, therefore, it can be said that the level of financial education that the respondents have is related to their indebtedness and in turn to the use and knowledge they have about the financial product they use. This means that the more known about a topic the user will have the ability to make an assertive decision.   Ícono de validado por la comunidad          

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atkinson, A. y F. Messy (2012), “Measuring Financial Literacy: Results of the OECD / International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study”, OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No. 15, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/5k9csfs90fr4-en DOI: https://doi.org/10.1787/5k9csfs90fr4-en

Banco de México. (2014). Cultura Financiera de los jóvenes en México, síntesis de resultados. México. Recuperado el 14 de Septiembre de 2020, de http//www.compromisocialbanamex.com.mx/pdfs/encuesta_corta_final.pdf

Comisión Nacional Bancaria y de Valores (2019). Alfabetización Financiera en México. Serie Estudios de inclusión financiera. México.

Comisión Nacional Bancaria y de Valores (CNBV) (2016). Reporte de inclusión financiera 7. Recuperado de http://www.cnbv.gob.mx/Inclusi%C3%B3n/Documents/Reportes%20de%20IF/Reporte%20de%20Inclusion%20Financiera%207.pdf. México: CNIF

CONDUSEF (2010, octubre 26). “Microseguros: un traje a la medida”. Revista Proteja su dinero. Recuperado de http://www.condusef.gob.mx/Revista/index.php/seguros/otros/368-microsegurosun-traje-a-la-medida

Consejo Nacional de Inclusión Financiera. (2014). Sexto Reporte de Inclusión Financiera. Consejo Nacional de Inclusión Financiera. Mexico, D.F.: Comisión Nacional Bancaria de Valores.

Cornejo-Saavedra, E., Umaña-Hermosilla, B., GuiñezCabrera, N., Muñoz-Silva, D., & Mardones-Lagos, C. (2018). Endeudamiento y educación financiera del adulto joven en Chile. Revista Academia & Negocios, pp. 33-44.

García, E., Grant, M., & Mejía, F. (2015). Contetxto de la educación financiera en México. Ciencia administrativa, 1, 21-30.

García, N., Grifoni, A., López, J. C., & Mejía, D. (2013). N° 12. La educación financiera en América Latina y el Caribe. Situación actual y perspectivas.

GAUSSC. Encuesta nacional sobre la penetración y conocimiento de servicios financieros, México, SHCP, 2007.

González Amador, R. (29 de Febrero de 2015). Hay “signos de sobre endeudamiento” familiar, advierte Carstens. La Jornada. Recuperado el 29 de Febrero de 2016, de http://www.jornada.unam.mx/ultimas/2015/12/01/signos-de-sobre-endeudamiento-en-familias-advierte-carstens-5392.html

Grifoni, Andrea y Flore-Anne Messy. “Current Status of National Strategies for Financial Education: A Comparative Analysis and Relevant Practices”, OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, núm. 16, París, OECD Publishing, 2012.

Mansfield, P. M., Pinto, M. B., & Robb, C. A. (2013). Consumers and credit cards: A review of the empirical literature. Journal of Management and Marketing Research, 12, 1.

Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD). Improving Financial Literacy: Analysis of Issues and Policies, París, OECD Publishing, 2005.

Reyes Zúñiga, E. (2002). Los programas de formación docente: una visión más allá del aula. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, 12(2), 207-218. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/654/65412211.pdf

Rivera Ochoa, B. E., & Bernal Domínguez, D. (2018). La importancia de la educación financiera en la toma de decisiones de endeudamiento. Estudio de una sucursal de" Mi Banco" en México. Revista Perspectivas, (41), 117-144.

Semana. (2018, enero 20). La resaca del endeudamiento. Recuperado de https://www.semana.com/economia/articulo/alto-endeudamiento-de-los-hogares-la-cruda-realidad/554143.

Zaldívar Castañeda, M. T. (2012). Impacto de la Educación Financiera en las decisiones de inversión en el sistema bursátil. (Tesis de Maestría). Instituto Politécnico Nacional, D.F., México.

Published

2021-10-31

How to Cite

Murillo Félix, C. ., Acosta Mellado , E. ., & Quintero Navarro , M. (2021). Level of financial education as an influence on making debt decisions in the use of credit cards in Navojoa, Sonora. Revista De Investigación Académica Sin Frontera: Facultad Interdisciplinaria De Ciencias Económicas Administrativas - Departamento De Ciencias Económico Administrativas-Campus Navojoa, (36). https://doi.org/10.46589/rdiasf.vi36.400

Issue

Section

Artículos

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.