The emergence of self-taught performance as an aspiration in higher education
DOI:
https://doi.org/10.46589/rdiasf.vi36.418Keywords:
self-learning skills, didactic performance, intellectual autonomy, self-regulated learning, higher educationAbstract
The confinement forced the closure of school spaces, accentuating the need to foster student profiles with self-taught skills, as a basis for solving current problems. Nevertheless, in Mexican universities there are practices that don’t contribute much to the promotion of self-taught performance. This paper lists this type of practices, as a context to propose a way of organizing the teacher’s work, for which the notion of didactic interaction is recovered. Based on this notion, the relationship between didactic and self-taught performance is raised, as well as the sequence with
which the student can gradually take on a role that favors intellectual autonomy. A general description of the self-taught functions is made, a possible hypothetical route between the ordinary, disciplinary and didactic domains of both teacher and student is postulated, the type of dependence of student performance on the situation in which the class takes place is characterized, and it is discussed whether all this constitutes a new teaching role or strengthens functions that have not been potentiated so far. Finally, the participation of technologies in such an approach is discussed and the role of the variability of complexity and difficulty of academic demands in the deployment of self-taught behavior are emphasized.
Downloads
References
Adell, J. y Castañeda, L. (2012). Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? En J. Hernández, M. Panessi, D. Sobrino y A. Vazquez. (coords.) Tendencias emergentes en educación con TIC. Asociación espiral, educación y Tecnología.
Arribas, J. M. (2017). La evaluación de los aprendizajes. Problemas y soluciones. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21 (4), 381-404. DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v21i4.10061
Cardozo, O. y Yarel, H. (2017). La supervisión educativa cómo elemento clave para alcanzar la calidad educativa en las escuelas públicas. Revista Omnia, 23 (3), 42-57.
Carpio, C. y Irigoyen, J. J. (2005). Psicología y Educación. Aportaciones desde la Teoría de la Conducta. UNAM.
Cortés, E. (2015). Un lugar para el profesor [Estudio Teórico, Ponencia]. XXVI Congreso Internacional de la ASELE. Granada. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/bibliote-ca_ele/asele/pdf/26/26_0235.pdf
Gómez, R., Morales, G. y Duarte, M. (2020). Autoimposición de criterios: base del aprendizaje autorregulado y la independencia intelectual. En C. Carpio, y V. Pacheco. (Coord.) Regulación y Autorregulación del aprendizaje en estudiantes universitarios (65-85). FES- Iztacala UNAM.
Iglesias, E., González, J., Lalueza, J. y Guitart, M. (2020). Manifiesto en Tiempos de Pandemia: Por una Educación Crítica, Intergeneracional, Sostenible y Comunitaria. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9, 3, 181-198. DOI: https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.010
Jiménez, Y. (2017). Innovación educativa y docencia ¿falla el protagonista?: el caso ESCOM. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8,15, 710-734. DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.317
León, A., Morales, G., Silva, H. y Carpio, C. (2011). Análisis y evaluación del comportamiento docente en el nivel educativo superior. En V. Pacheco y C. Carpio (Coords.), Análisis del comportamiento. Observación y métricas. FES-Iztacala UNAM.
Morales, G., Alemán, M., Canales, C., Arroyo, R. y Carpio, C. (2013). Las modalidades de las interacciones didácticas entre los disensos esperados y las precisiones necesarias. Conductual, 1(2), 73-89. DOI: https://doi.org/10.59792/DSKU8151
Morales, G., Chávez, E., Rodríguez, R., Peña, B., y Carpio, C. (2016). Estudiar y aprender: precisiones sobre su naturaleza analítica e investigación empírica. Revista de Educación y Desarrollo (37), 5-14.
Morales, G., Peña, B., Hernández, A. y Carpio, C. (2017). Competencias didácticas y competencias de estudio: su integración funcional en el aprendizaje de una disciplina. Alternativas en psicología, 1 (37), 24-35.
Pintrich, P. (2000). Multiple Goals, Multiple Pathways: The role of Goal Orientation on Learning and Achievement. Journal of Educational Psychology, 92 (3), 544-555. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0663.92.3.544
Quevedo, R., Corrales, L., Palma, G. y Mendoza, G. (2020). Psicopedagogía y TIC en período de COVID-19. Una reflexión para el aprendizaje significativo. Episteme Koinonia, 3(5), 202-222. DOI: https://doi.org/10.35381/e.k.v3i5.769
Ribes, E. y López, F. (1985). Teoría de la conducta: Un análisis de campo y paramétrico. Trillas.
Silva, H., Morales, G., Pacheco, V., Camacho, G., Garduño, H. y Carpio, C. (2014). Didáctica como conducta. Una propuesta para la descripción de las habilidades de enseñanza. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 40 (3), 32-46. DOI: https://doi.org/10.5514/rmac.v40.i3.63679
Torrano, F., Fuentes, J. L., y Soria, M. (2017). Aprendizaje autorregulado: estado de la cuestión y retos psicopedagógicos. Perfiles educativos, 39 (156), 160-173. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.156.58290
Valenzuela, A. (2019). ¿ Qué hay de nuevo en la metacognición? Revisión del concepto, sus componentes y términos afines. Educação e Pesquisa, 45, 1-20. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945187571
Velasco, M. (2015). Las TAC y los recursos para generar aprendizaje. Infancia, Educación y Aprendizaje, 3 (2), 771-777. DOI: https://doi.org/10.22370/ieya.2017.3.2.796
Zolano, M. y León, M. (2020). Proceso de enseñanza – aprendizaje durante COVID-19. Revista Investigación Académica Sin Fronteras. 13 (34), 1-2 DOI: https://doi.org/10.46589/rdiasf.vi34.351
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fernanda Tapia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.