Effects of Stress on the Academic Performance of Students of the Bachelor of Psychology
DOI:
https://doi.org/10.46589/rdiasf.vi36.388Abstract
This research was carried out due to the great question that exists of how stress affects the academic performance of students. Aiming to determine the effects of stress on the performance of undergraduate students in psychology through the application of an instrument that will determine the association between these variables. With this instrument the quantitative method was used, which allowed to identify the variables with the highest incidence that affect the academic performance of the students. This by collecting the data through an online survey. There were 33 research participants, of which it was obtained as a result that 69.7% of the students present medium stress, 18.2% high stress and 12.1 low stress. It was concluded that there are many causes and effects that generate stress and this influences the academic performance of students. Some of them are the excessive load of tasks and work with high levels of demand, the limited time to do these activities, sleep disorder, concentration problems to carry out any activity. These can be generated by various factors, depending on the circumstances of each student, the social environment and family relationships.
Downloads
References
Alvarado, L. (2015, agosto). "Motivación al logro de los estudiantes de primero y noveno ciclo de administración de empresas de las sedes de la universidad Rafael landívar en jutiapa y escuintla". http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesiseortiz/2015/05/83/Alvarado-Luisana.pdf
Barraza, A. (2007, 1 julio). El campo de estudio del estrés: del Programa de Investigación Estímulo-Respuesta al Programa de Investigación Persona-Entorno. Revista internacional de psicología. http://www.revistapsicologia.org/index.php/revista/article/view/48 DOI: https://doi.org/10.33670/18181023.v8i02.48
Barraza, A. (2010, 6 octubre). Propiedades psicométricas del Inventario SISCO del estrés académico. Revista Psicología Científica http://www.psicologiacientifica.com/sisco-propiedades-psicometricas/
Berrío, N., y Mazo, R. (2011). Estrés Académico. Revista de Psicología Universidad de Antioquia. https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/psicologia/article/view/11369/10646
Caldera, J., Pulido, B., y Martínez, M. (2007). Niveles de estrés y rendimiento académico en estudiantes de la carrera de Psicología del Centro Universitario de Los Altos. Revista Educación y Desarrollo. http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/7/007_Caldera.pdf
Campo, F. (2017). La búsqueda de sentido como factor motivador del estudiante en clase de religión. http://repositorio.uft.cl/xmlui/bitstream/handle/20.500.12254/1323/DEL%20CAMPO%20FRANCISCO%202017.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Domínguez, R., Guerrero, G., y Castillo, J. (2015). Influencia del estrés en el rendimiento académico de un grupo de estudiantes universitarios. http://www.educacionyciencia.org/index.php/educacionyciencia/article/download/313/pdf_12
Encina, Y., y Ávila, M. (2015). Validación de una escala de estrés cotidiano en escolares chilenos. Revista de Psicología. http://www.redalyc.org/pdf/3378/337839590005.pdf DOI: https://doi.org/10.18800/psico.201502.005
Erazo, O. (2012, 15 febrero). El rendimiento académico, un fenómeno de múltiples relaciones y complejidades. Revista Vanguardia Psicológica. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4815141.pdf
Fernández, J. y Luévano, E. (2018). Influencia del estrés académico sobre el rendimiento escolar en educación media superior. Revista Panamericana de pedagogía de http://portalderevistasdelaup.mx/revistapedagogia/index.php/pedagogia/article/download/284/287 DOI: https://doi.org/10.21555/rpp.v0i26.1926
Fernández, R. (2017, 21 marzo). Aproximación del hecho científico en educación infantil. Revista Digital de futuros maestros en la Facultad de Educación de Toledo. https://revistamagisterioelrecreo.blogspot.com/2019/10/aproximacion-del-hecho-cientifico-en.html
García, A., y Basilotta, V. (2017, 9 febrero). Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa. https://revistas.um.es/rie/article/view/246811/203561
García, R., Pérez, F., y Natividad, L. (2011, noviembre). Evaluación del estrés académico en estudiantes de nueva incorporación a la universidad. Revista latinoamericana de psicología. https://www.redalyc.org/pdf/805/80524058011.pdf
González, C., Niebla, J., Díaz, K., y López, M. (2012, 17 marzo). Rendimiento académico y factores asociados. Aportaciones de algunas evaluaciones a gran escala. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3960787.pdf
González, R., Valle, A., Nuñez, J., y González, J. (2014). Una aproximación teórica al concepto de metas académicas y su relación con la motivación escolar. http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=4
Gómez, H. y Sánchez, V. (2013). Indicadores cualitativos para la medición de la calidad en la educación. Educ. Educ. Vol. 16, No. 1, pp. 9-24. DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2013.16.1.1
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed). Distrito Federal, México: McGraw-Hill.
Instituto Tecnológico de Sonora, (2015) Plan de Desarrollo Institucional 2020. Instituto Tecnológico de Sonora. https://www.itson.mx/universidad/Paginas/dpi.aspx
Instituto Tecnológico de Sonora, (2019) Sistema integral de trayectorias escolares. Instituto Tecnológico de Sonora.
Kadapatti, M. y Vijayalaxmi, A. (2012). Stressors of academic stress. https://www.ijsr.in/upload/428127980Paper%20%2030.pdf
Lamas, H. (2015, 30 abril). Sobre el rendimiento escolar. Propósitos y representaciones. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5475216
Molina, M. (2015, diciembre). Valoración de los criterios referentes al rendimiento académico y variables que lo puedan afectar. Revista Médica Electrónica. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242015000600007
Pozos, B., Preciado, M., Plascencia, A., Acosta, M., y Aguilera, M. (2015). Estrés académico y síntomas físicos, psicológicos y comportamentales en estudiantes mexicanos de una universidad pública. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6850073
Pulido, F., y Herrera, F. (2017). La influencia de las emociones sobre el rendimiento académico. https://www.redalyc.org/jatsRepo/4595/459551482004/459551482004.pdf
Pulido, M., Serrano, M., Valdés, E., Chávez, M., Hidalgo, P., y Vera, F. (2011). Estrés académico en estudiantes universitarios. Instituto de Investigaciones Psicológicas de la Universidad Veracruzana. https://psicologiaysalud.uv.mx/index.php/psicysalud/article/view/584
Rivera, G. (2014). La motivación del alumno y su relación con el rendimiento académico en los estudiantes de Bachillerato Técnico en Salud Comunitaria del Instituto República. http://www.cervantesvirtual.com/obra/la-motivacion-del-alumno-y-su-relacion-con-el-rendimiento-academico-en-los-estudiantes-de-bachillerato-tecnico-en-salud-comunitaria-del-instituto-republica-federal-de-mexico-de-comayaguela-mdc-durante-el-ano-lectivo-2013/
Román, C. y Hernandéz, H. (2011). El estrés académico: una revisión crítica del concepto desde las ciencias de la educación. Revista Electrónica de Psicología Iztacala. http://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/26023
Sánchez, A., y Pérez, P. (2017, 12 julio). La formación humanista. Un encargo para la educación. Universidad y Sociedad. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus
Sánchez, D., Oviedo, R., y Martínez, E. (2011, 26 junio). Factores que influyen en el rendimiento académico del estudiante universitario. http://tecnociencia.uach.mx/numeros/v5n2/data/Factores_que_influyen_en_el_rendimiento_academico_del_estudiante_universitario.pdf
Suárez, N., y Díaz, L. (2014, 17 diciembre). Estrés académico, deserción y estrategias de retención de estudiantes en la educación superior. http://www.scielo.org.co/pdf/rsap/v17n2/v17n2a13.pdf DOI: https://doi.org/10.15446/rsap.v17n2.52891
Tolentino, S. (2009, febrero). Perfil de estrés académico en alumnos de licenciatura en Psicología, de la Universidad Autónoma de Hidalgo en la Escuela Superior de Actopan. http://dgsa.uaeh.edu.mx:8080/bibliotecadigital/bitstream/handle/231104/243/Perfil%20de%20estres%20academico%20en%20alumnos.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.